خانه » سلامتی » تستی برای تعیین خود تخریب بودن یا نبودن.

تستی برای تعیین خود تخریب بودن یا نبودن.

Posted by: admin ژوئن 19, 2020 Leave a comment

تست خودشتاسی , خود مغلوبی , خود شکستی

معمولی ترین رفتارهای بی حاصل در زیر آمده است و شما با کمک این تست خواهید توانست آگاه شوید که آدم خود تخریبی هستید یا نه.؟

مدتی قبل برای پیدا کردن کار به یک مؤسسه رفتم اما کارم که با یک نرم افزار بود که من کار کردن با آن را بلد نبودم ولی به مدیر شرکت نگفتم ، چون یک هفته زمان آزمایش عملی بود و می توانستم به روش کار با نرم افزار را یاد بگیرم.

روزی که برای آزمون به شرکت باید می رفتم پشیمان شدم با اینکه یک هفته نزد یکی از دوستانم کار با نرم افزاری را یاد گرفته بودم اما روز مصاحبه احساس بیماری کردم و کلاً قید کار را زدم.

این اولین بار نبود که خودم ، خودم را دستی دستی بدبخت کردم و به خودم سرکوفت زدم . انگار یک قدرت خارق العاده ای در من وجود دارد که نمی گذارد من بتوانم توانایی هایم را بروز دهم .

خود مغلوب کردن

از صحبت های این دوست عزیز می تواند تنها به یک نشانه واکنش روانی پی برد خود مغلوب کردن

روان شناسان در حین طراحی هستند که از طریق روش هایی مانند خود تخریبی اولیه راهبردهای ناکارآمد خود را مغلوب سازند ، اما بعضی وقـت ها تمایلات خود ویرانگرانه می تواند به شما این کمک را نماید تا از آن ها اجتناب ورزید

خودتخریبی اولیه

شما با انجام دادن این تست خواهید توانست متوجه شوید که آیا خود تخریب هستید یا نه ؟

۱ – همیشه دست به کارهای خطرناک به خاطر هیجان آن زده ام

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۲ – بعضی اوقات در برابر حادثه مراقب خود نیستم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۳ – اغلب موارد خیلی خوب از خودت مراقبت نمی کنم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۴ – وقتی از مریض بودن خودم مطمئن شدم با دکتر تماس می گیرم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۵ – در اشتباهاتم بعضی وقـت ها تکرار می کنم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۶ – گاهی وقت ها به موقع سر قرارهای مهم نمی روم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۷ – اهل ریسک و قمار کردن نیستم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

۸ – هنوز بیش از یک پاکت سیگار مصرف می کنم

کاملا موافق|موافق|مخالف|کاملا مخالف

با پاسخ دادن به سؤالات بالا می توان خود تخریبی را سنجید کسانی که به سؤالات ۱، ۲، ۳، ۵، ۶ و ۸ موافق و با عبارات۴ و ۷مخالفند، تمایل بیشتری به خود تخریبی دارند. افرادی که تمایلات بیشتری نسبت به خود تخریبی دارند به سلامت خود توجه نمی کنند و معمولاً که دارای احساس کنترل درونی پایینی هستند و دست به کارهای می زنند که به ضررشان است ، مانند : راننده ای به طور خطرناک بی توجهی به سلامت خود و تقلب کردن.

گاه وقت ها افرادی که اختلالات خوردن و پی احتیاطی و خودکشی را تجربه کرده اند ممکن است در این گروه قرار بگیرند و باید از شیوه های روان درمانی برای بهتر شدن اوضاع خود استفاده نمایند.

تحقیر خویشتن

اکثر مردم بر این اعتقاد هستند که دیگران آن ها را جدی نمی گیرند و از این مورد ناراحت هستند اما غافل از اینکه خودشان هستند که خود را جدی نمی گیرند و تحقیر می کنند ، با پاسخ دادن به سؤالات زیر را مشخص خواهد شد که تا چه حد شما به این کار اصرار دارید.

۱ – تمایل دارم بیشتر از این به خودم احترام بگذارم

درست|غلط

۲ – فکر می کنم در مجموع آدم از خود راضی هستم

درست|غلط

۳ – احساساتم بر این باور است که چیزی ندارم که به آن افتخار کنم

درست|غلط

۴ – اکثر مواقع خودم را به عنوان یک فرد شکست خورده تلقی می نمایم

درست|غلط

۵ – به خودم مثبت فکر می کنم

درست|غلط

۶ – اکثر موقع ها فکر می کنم که اصلاً خوب نیستم

درست|غلط

۷ – بعضی وقـت ها فکر می کنم آدم بی ثمری هستم

درست|غلط

افرادی که مایل هستند خودشان را تخریب کنند باید به سؤالات ۱، ۳، ۴، ۶ و۷ موافق و با عبارات ۲ و ۵ مخالفند. آن ها خیلی سخت با مشکلات زندگی کنار می آیند و فشار روانی و جسمی زیادی را تحمل می نمایند و حتی ممکن است که به خودکشی روی آورده و یا اقدام مصرف مواد مخدر کنند.

عدم داشتن خانواده ای که در آن رفتارهای درست و مناسب دارای ارزش است می تواند افراد را به این سمت سوق دهد افرادی که سابقه طرد شدن دارند بیشتر موارد خود را بیگانه می شمارندو هیچ گاه نتوانستند با پیروی از هنجارهای اجتماعی عزت نفس را کسب کنند. اما شما اگر از این وضعیت را دارید بهتر است نگرش خود را کنترل کنید و احساسات توانایی و ارزشمندی را در خود تقویت نمایید.

با خود ویرانگری مبارزه کنید

اگر شما هم جزء آن دسته از آدم ها هستید که تیشه به ریشه خود می زنید بهتر است از شیوه های مقابله ای کمک بگیرید

دارای انعطاف بیشتری باشید و برای مسائل زندگی راه حل های دیگری را پیدا و تجریه نمایید

دارای دید بلند و دوراندیش باشید و اثرات طولانی مدت رفتارها و راهکارهای خود را بیش بینی نمایید.

همیشه منطقی فکر کنید و از مسائل دور و ورتان ارزیابی دقیق و درستی به دست آورید با این کار راه موفقیت را خواهید پیمود و خیلی زود بر خود و احساسات خود تسلط خواهید داشت و نیازی به حمایت دیگران برای بیرون آمدن از این ورطه نخواهد بود.

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۰ توسط حسین روزبهانی |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *